الخميس

سحابة فى قلبى

سحابه محقونه بمطره
بتمطر جوا عينيا
فضلت أغالب فيها
يمكن مداريه فى شمسى

الرعد ليه بيزلزل
كده من جوا فى قلبى
فيه احساس أتقل منى
عمال بيشد فى روحى
بيخلص على أنفاسى
و كأنى هيجيلى ذبحه
و كأن الجو ملوث!!

عندى حالة وحشه
لحاجات أنا مش عارفاها
و نفسى فى حضن ربى
أرتاح أنا فيه و أدفى
طب نفسى أرجع من تانى
انسانه سعيده و متفائله

لكن سايقه العربيه
و بابص فى المرايه
وكل ما بتتقدم
اشخاص الماضى بتبعد
وكل ما أبص ورايا
يقابلنى طرف عينيا
جوا مراية العربيه
أشخاص الماضى بتصغر
و الماضى عمال يتلاشى

و انا عايزه اصحى من النوم
بس أنا مش عارفه أنام
و هانام ألاقيها والعه
اصبح الاقيها رماد

و صحيت من تانى لأيامك
من تانى يوم من أيامك
بأهرب فيه من الذكرى
بأهرب فيه مالوحده
وأنا طول اليوم بألف
الوحده ليه مهاجمانى
و فى قلبى ليه واجعانى
أنا أصلى بأحب بعنف
أنا اصلى مابتعلمش
وليه أنا خايفه عليك
طب ليه أنا هنت عليك
مع انك غالى عليا
طب ليه أصلا صدقتك
و اشمعنى انت بالذات
دونا عن كل الدنيا

زمان....
كان قلبى بدقاته
بيعلن حبك حرية
دلوقت بتعلن دقاته
خوف...........
من كسرة قلبى الكبرى
و من توابعها العظمى
و امتى هانسى بجد
و امتى هأمحى آثارها

وده ربك رب قلوب
ياللى انت بتاع احساس
وأنا عايشه بالمقلوب
من يوم ما وعيت عالدنيا
أنا بأحلم ألاقى عنوان
لمحل صيانه ربانى
متخصص شافى جروح
طب بأحلم الاقى كتالوج
لقلبى أبو حال معووج
أو خياطة تاخده كام غرسه
أو ترزى بتاع رفه قديم
فاهم جدا فى الصنعه

عربيتى غارزه فى الرمله
مهما بأحاول اطلعها
و فوقت لقتنى فى شارع
ماشيه فيه بالمعكوس!

ليست هناك تعليقات: