الخميس

عكس التيار

على شط البحر
غرست قلبى فى الرملة
و فرشت حصيرة الليل
و بدرت نجوم السهرة
بشراع الروح هوا مجروح
و سفينتى من غير مينا
و لا مرسي.....
كان نفسى فى شمسية حنية
ترقص ويا شعاع الشمس

نقطة مطره لمست جلدى
و الليل مقاسات و مراكب سايره
و بحر الحب مالوش اعماق
و اللى يطول فيه يبقى غريق

حبات الرملة بتدلع
و ملح جراحى بيوجعنى
و اللى يعدى الليل بشراعه
عدى البحر و لا اتبلش
عدى الليلة و لا استناش

عالكورنيش حبيبين قاعدين
على قلب هلال..متعلق بين ملكين
قاعدين على كتفى و مش حاسين
قاعدين يتسامروا بشمسيات
تحميهم مالمطره فى عينى
اللى رماها الهوا على بُعد
قاعدين يتسامروا فى الاحساس
و الاحساس ضليلة الليلة
و ضليلة الليلة حنين معقود

فوق الرملة قلوب مجروحة
و تحت البحر ارواح دافية
عالم تانى فى خيالى
و انا اصلا من عالم سابع
كائن بحر و له قلبين
قلتلهم ما انا عندى روحين

حبات الرملة بتدلع
و المطره نازلة بحنانها
و موج البحر بيخطفنى
و يرمينى عالشط القبلى
فى صخره فى جوفك عاجبانى
مليانة تقاسيم ربانى
و مع انى اتعلمت العوم
موجك يا حياتى عالى عليا
مهما بأشب مباطولهوش

سمكة فضة خايلانى
بتشاغل فيا استسلامى
لفتت نظرى بصنارة
غمستلى بعينين عسليه
قولتلها انا بحرى غميق شعنون
و انا البحار و انا المجنون
و بابحر ويا التيار
و التيار من هوى ممنون
و سفينتى لؤلؤ ببدور
جوا قلوب بتعيش عالنور

مجاديفى جارفة فى موج غالى
و جاروفى شايل مالناس
اعلى اوتارهم فى الاحساس
و انا انفاسي ناقصة ايقاع
اتارينى باجدف عكس التيار
و اتارى الشط على بُعد انهار

ليست هناك تعليقات: