الخميس

ماليش مداخل


ماليش مداخل
وأبوابى مالهاش مفاتيح
شبابيكى مبفتحهاش
ولا حتى باوارب فيها

و قلبى واصل شمسه
و روحى بتعشق ليلى و قمره
و نجمى دايما شاعر
بشعره بأعدى الليل
و أفلامى أبيض و اسود
و أتمزج بقصيده بترشق روح فى القلب
و بافهم دنيتى فى قصايدى

غجرية وحده أصيله
و جنانى العاقل فيا
عواطفى بحر و بركان
و جزيرتى من غير عنوان
و أوسع منطقه فى الكون
و صديقى هو كتابى
و أهلى..ورقى و أقلامى

ماليش مداخل
و محدش يعرف يملكنى
و صعب تقدر تعجبنى
و أسرارى مبفتحهاش
أصلها أسرارى لوحدى

صندوقها أصله فى بير
و بيره مالوش مفتاح!

أصل أنا من بره حديد
لكن من جوا ازاز
و دموعى نهر بيسرى
و نهرى أصله الاحساس
أصل أنا جوايا انسان
حيران....مصدوم
مجروح ...مجنون
غجرى لكن انسان....
صافى من عند الله
لسه ضميره نضيف
و أبيض بالقوى من جوا

و أنا فعلا أصلى فراشة
أمى سمتنى فراشة
أصل أنا يوم حره وسط الأزهار
و يوم متشرنقه فى حمايه
أصل أنا حساسة كبيرة

و ساعات خايفه من الدنيا
و بشرها أكتر ناس تعبونى
طايره هايمه و مش فارقه
و ماليش فى القعده البايخه
و صدقى بيسبق فعلى
و كلامى كله حقيقه

ماليش مداخل
و عيونى بوابه لجنه
صعب دخولها بسهولة
و محبش المجامله..
ولا الغزل الكداب
و لا راجل مش فاهم نفسه
و لا واحده بتلعب بأنوثه
و لا ست بتحرق فى تحرر
ولا انسان مش صادق مع نفسه

ماليش مداخل
وأه بأسمع قرآن
و ثومه و فيروز و حليم
و بأحب القهوه مظبوطه
وماليش فى الحال المايل
ولا حتى الأى كلام
و جدودى بدعوا أصول
دغرى...لا بتمط و لا تطول
من منصوره لأسيوط لسوهاج
آه يا بلدى ما أحلاك

ماليش مداخل
أبويا أعز أصحابى
و أصحابى بجد قليله
مبيفرقش معايا أعدادهم
قد ما يفرقوا بأفعالهم
و قد ما يفرقوا فى القيمه

ماليش مداخل
أصل أنا حساسه كبيرة
عايزة ريشة فنان
أنا سر فى وحى الالهام
و حكايتى فبها من كل الألوان
و لوحى بأرسمها بوهيميه
بس حره و أسيره!

ماليش مداخل
عايشه الدنيا للآخره
عقلى سلامه فى نوره
و قلبى ده عايزله قضيه

ليست هناك تعليقات: