الخميس

شيزوفرينيا الأنا

أنا بيت التقاء الشمس بالقمر
أنا لحظة لؤى العشق بجسد الحبيب
أنا كل البريق فى لحظة سقوط شهب
أنا السما فى غروبها و شروقها و برقها و رعدها
أنا الليل فى عز سكونه و ضلمته
أنا الألم و الحزن و الشجن فى نشوته
أنا اللى جوايا حب يكفى قلوب كل البشر
أنا اللى بأحب الناس و الحياه بدون مقابل منتظر
و ساكنه جوايا أفكار تكفى كل مخططات القدر

أنا اللى فى عيونى مدن و أوطان و سكن
كلهم من غير خارطه و لا حتى زمن
أنا اللى فى كل سجده لربى روحى بتتغسل

أنا اللى سهل أتفهم
بس لسه صعب أتفهم

أنا اللى فى الليل بأداوى غربتى
أنا اللى فى السهر بيتولد جوايا نغم
وكل الجنون فى عزوته

أنا قصة حياة الاحتيار أمام الاختيار
أنا أستاذه ضليعه فى تغيير الخطط
وفقا لمناخ القلب
و تضاريس الإحساس
و حساب الانسانيات

أنا قصة الهروب من الجراح
و التكبر عن النضوج
...اللى بيحاول يسرق منى الطفله
اللى بأشوف من خلالها دنيتى

أنا النسخه الأبيض و اسود
فى زمن الالوان المسخ
أنا موال على ربابه
صاحبها مالوش عنوان

أنا اللى فيا عرق صعيدى
بينتر ساعة الجد
أنا اللى بحرى عميق
و أمواجه طايشه و متسرعه
أنا اللى بأونس كل الناس
و مفيش غير الوحده تونس وحدتى

أنا أجمل ما فى الكابه
و أقوى ما فى لحظات السعاده
و أشجن ما فى الدموع لحظات الانهيار
أنا الفكره لحظة ما بتتولد
و القلب فى أول نبضة حياه

أنا المخرجه اللى بتخرج فى كل لحظه قصه من اختيارها
أنا اللى فى خيالى جزيره مش عالبوصله

أنا اللى مهما كان جوايا ألم ضحكتى من قلبى
و"مش مهم" برضه بأقول اللى فى قلبى

و مهما كان جوايا حزن
بأعرف من تانى للسعاده طريق
و دمعتى لسه فيها درس
بأتعلم منه الحياه

أنا اللى صعب أتفهم لأنى محور الاختلاف
فى زمن بيعيش على ملل التشابهات

أنا الفراشه اللى فيها روح أمها
اللى بتحيا عالنور و الحريه و الانطلاق
أنا حالة حب مستعصيه................

أنا اللى قلبى أصبح مكتوب عليه
"ممنوع الاقتراب"..."ممنوع الدخول"
و اللى يحاول يقرب
............يتحرق
...من عاطفية برج الأسد
.....و حرارة كوكب الشمس
.....و نقاء الزهره اللى بتعبده
و شيزوفرينية الأنا
....أنا كل التناقض و التناقض أصلا أنا

ليست هناك تعليقات: