الخميس

قرار من غزل البنات قرار سكر نبات


من كل أشكال الدنيا أنا شوفت
مرة شاركت.....و مرة بعدت
مرة احترت.....و اتأملت
لكن فكرت.....مرة اخترت
مرة جرحت....عن دون قصد
مرة بكيت....و مرة قسيت
لكن اتعلمت

أنا انسان فى ضلوعه ليالى كبيرة
مولد زفة هيصة و طنطيطة
أفراح مواويل على حلقة ذكر
و قلبى لابس تنورة
بيرقص بيها و يلف
من كل ألوان الطيف
من كل عطور الزهر
عمال بيفيض عالكون

أنا انسان بيحب الضحكة ترج القلب
بيحب الفرح فى كل أوقاته
بيحب الحب لأنه الحب
أنا انسان طلباته بسيطة
ترضيه كلمة رقيقة من جوا القلب
ترضيه بسمة روح مرتاحة
أو كوباية شاى بحليب
مع بمبو جاياله هدية!!

يرضيه يعرف انه حقيقى مميز
جوا قلوب بتقول الصدق
أنا انسان عايش عالفطرة
و دى فطرة سليمة بجد

أنا انسان أغلب من الغلب
مش عايز غير استقرار
و شوية رحمة و حنية
دلوووع....لكن بيسد

يرضيه قعدة بين قلبين
اتصاحبوا فى حب الله
عالبحر بيلعبوا فى الرمله
و بياكلوا فريسكا و سودانيه

أنا انسانة بسيطة بجد
تعمل ايه طفلة برئية
فى دنيا جديدة ماتفهمهاش
اتجرحت جرح دموعه كتيره
يا دموع عينى غالية عليا

أصل أنا انسان راح بقشيش
بس أنا انسان بيحب بصدق
و الصدق صديق بينجى أصحابه
وأنا قررت....
و فين كان غايب عنى قرارى؟
أنا هأتحدى أسوار الحزن
هأضحك ليها بعزم ما فيا
تضحك ليا..
هأحلم و أغزل حلم فى حلم
هأرقص فى الهوى
و يطير فستانى
و ترفرف طرحتى بشقاوة
و تغازل وشى و تقاسيمه
و تطبع بوسة على شفايفى
و على خدودى..الوردية

هأعيش و أفرح تانى و أتحب
أتحب بجد....أتحب بصدق
أنا هأرجع تانى أغنى فى كل مكان
مزيكا دايرة فى دماغى فى كل الأزمان
هأفتح شبابيك الروح
و فى قلبى شايلالك بيت
ريحته عفية ترد الروح
أنا هأرجع تانى لتمشية النيل
و هألعب تانى ويا الموج
هأرجع تانى أعيش فى ربيع
هأرجع تانى قلبى شجاع
بمبى بينبض فرح فى فرح

طز يا دنيا فيكى و طز
طز يا دنيا و طز الطز
طز يا دنيا و طز بجد
ان ماتصانت النعمة تزول
روحى يا دنيا بلون الحزن
تعالى يا دنيا بلون الفرح
أحضانى مفتوحة بشوق معسول

ليست هناك تعليقات: