السبت

ضد التيار

على شط البحر
غرست قلبى فى الرمله
و فرشت حصيرة الليل
و بدرت نجوم السهره

بشراع الروح هوا مجروح
و سفينتى من غير مينا و لا مرسي
كان نفسي فى شمسية حنية
ترقص ويا شعاع الشمس
نقطة مطره لمست جلدى
والليل مقاسات و مراكب سايره
وبحر الحب مالوش أعماق
و اللى يطول فيه يبقى غريق

حبات الرمله بتدلع
و ملح جراحى بيوجعنى
و اللى يعدى الليل بشراعه
عدى البحر و لا اتبلش
عدى الليله و لا استناش

عالكورنيش حبيبين قاعدين
و اضاءة السهره هلال الليل
على كتفى الملكين قاعدين
قاعدين يتسامروا بشمسيات
تحميهم من مطرة عينى
اللى رماها الهوا على بعد
و فوق الرمله قلوب مجروحه
و تحت البحر أرواح دافيه
عالم تانى فى خيالى
و أنا أصلا من عالم سابع
كائن بحر و له قلبين
قلتلهم ما أنا عندى روحين

حبات الرمله بتدلع
و المطره نازله بحنانها
و موج البحر بيخطفنى
و يرمينى عالشط القبلى
فى صخره فى جوفك عاجبانى
مليانه تقاسيم ربانى
و مع انى اتعلمت العوم
بحر حياتى من النوع العالى

سمكه فضه خايلانى
بتشاغل فيا استسلامى
لفتت نظرى بصناره
غمستلى بعيون عسليه
و اما شغلتنى فاتتنى
فى رحلة صيد برية
قولتلها أنا بحرى
عميق شعنون
و أنا البحار
و أنا المجنون
و بأبحر ويا التيار
و التيار من هوا ممنون
و سفينتى لؤلؤ بدر بدور
جوا قلوب بتعيش عالنور
مجاديفى جارفه فى موج غالى
و جاروفى شايل مالناس
...أعلى أوتارهم فى الاحساس
و أنا أنفاسي ناقصه ايقاع
اتارينى بأجدف وسط بحار
وأتارى الشط على بعد أنهار


ليست هناك تعليقات: