السبت

مستجدة حياة

أنا مستجده حياه
الفجر حاضر و لا بكره
الصديق صان...
و لا خان خيانه نكره
الوقت قضى و لا فات
و ولا همه بكره
الشمس طالعه
و لا ناويه تستخبي

أنا مستجده ف الخبره
وجب عليا الانتباه
كما حرف الالف
فى طابور الصباح
و العلم فى انتفاضه الشده

أنا مستجده ع الازمه
كارثه ضياع النخوه
دفتر المواعيد مقفول انهارده
لحين ثبات قلب وافى مش قلب باجنده

أنا مستجده ف الحاله
لحلم أثبت استحاله
كان ماشي و شايل رساله
قابله وطن شايل سلاحه
و قبل ما يكمل كلامه
قام نشه برصاصه
أمن قومى!...مش قضيه و لا اهانة

أنا مستجده اللحظه
وقفت انادي على صوتى
خاني و اتحبس فى دموعي
عاد و لم يعد.....
و لم نعد نعرف الاولويه
و الغرض من الحبكه الدراميه

أنا مستجده شباب
لما الوجوه تتحط ف كتاب
و كل وجه له صورة
و كل صوره ليها حاله
مكتوبه و متعلقه ف يافطه
و ناس لابسه قناعاتها
اقنعه من الوبر ناحله
و اوهام حقايقها متاكله
و ازاى الشمس في شرقي
يستني القهوه ع الالى
و يهدي ورود من صنع اعدائى
و ساعات م العمر و الصحه
تموت م الجهل منتحره

أنا مستجده قصايد
كانت ف الماضي مجروحه
و مده بوزها زعلانه
و حتى بايخه فى كلامها
الحاضر ماضي ف مواجهه
و قصايد ف صعوبه متزايده
و ليا قصيده مبتسمه
بتفك الخط خجلانه
تغلط فى النحو ببراعه
بتتسرع لتتباهي
فتتكعبل.....و تتلاشي

ليست هناك تعليقات: